Spring til indhold

Sygdom og ulykke

Vi kan hjælpe dig, men ikke betale. Derfor bør du altid være forsikret, når du rejser i udlandet

Bliver du syg eller kommer ud for en ulykke, kan ambassaden  hjælpe dig med at komme i kontakt med dit forsikringsselskab og din familie. Vi kan også hjælpe med at finde en læge eller et hospital, der kan behandle dig, men vi kan ikke betale for din behandling, din hjemtransport eller en redningsaktion, hvis en sådan skulle blive nødvendig.

På ambassaden kan du få hjælp til:

  • Rådgivning om overførsel af penge til hjemrejse
  • Kontakt til advokat, hvis du f.eks. bliver anholdt
  • Kontakt til pårørende i Danmark
  • Kontakt til forsikringsselskab i tilfælde af sygdom, ulykke eller død
  • Oplysning om risikoområder på din vej

Ambassaden kan ikke:

  • Låne dig penge eller lave bankforretninger
  • Udbetale bistandshjælp eller pension
  • Få dig løsladt fra fængsel eller betale din advokat
  • Betale hospital eller læge

Uden for åbningstid

Ringer du til en ambassade uden for normal åbningstid, har du mulighed for gratis at blive stillet om til Udenrigsministeriets vagtcenter i Danmark. Det er en mulighed, du kan benytte i en kritisk situation, hvor der er behov for assistance, inden ambassaden åbner igen.

Udenrigsministeriets globale vagtcenter i Danmark kan også kontaktes direkte på telefon +45 33 92 11 12 uden for ambassadernes og konsulaternes åbningstid.

Du kan desuden henvende dig til de lokale politimyndigheder og bede om hjælp.

Husk forsikring      

Udgifter i forbindelse med sygdom, tilskadekomst, dødsfald og evt. hjemtransport til Danmark kan i udlandet løbe op i en formue og blive ruinerende for dig eller din familie, hvis du har glemt at tegne forsikring.